Mine 3 bedste tips til at håndtere arbejdspladsen ved en længerevarende sygemelding

Bevar kontakten – Lidt er bedre end ingenting.

I den periode du er sygemeldt for eksempel på grund af alvorlig sygdom eller stress, er det bedste du kan gøre, at opretholde kontakten til din arbejdsplads i det omfang du magter det.

 

Det er en god idé at aftale med din chef, at én af dine kollegaer bliver din kontaktperson. Det vil sige; hvem må ringe og spørge til dig og hvem kontakter du for at orientere om din situation, hvis du ikke har overskud til at komme på besøg. Med en kontaktperson sikres det, at det kun er den udvalgte kollega som ringer til dig, og som du ”skal” ringe til. Det er ham eller hende du bruger til at informere dine kollegaer om dit forløb, dit helbred og hvordan du har det i al almindelighed. Det giver ro til dig, at kun skal informere kollegaerne ét sted, og så sørger din kontaktperson for at informere resten af kollegaerne.

Det er bedst hvis din kontaktperson ikke er din chef. Det kan hurtigt komme til at føles som et yderligere pres, at ”skulle aflægge rapport” til chefen, også selvom det ikke er intentionen fra chefens side. Selvfølgelig skal oplysninger som har indflydelse på dit arbejdsforhold, fortsat ske af de kanaler som det plejer, her tænkes for eksempel på oplysning om forventet længde på din sygemelding, eller ændringer i dit helbred, som har indflydelse på din arbejdsevne osv.

Hvem af dine kollegaer vil du gerne have som kontaktperson? Vær ikke bange for at spørge vedkommende, de fleste vil blive glade for at du spørger. I kan aftale om din kollega skal ringe til dig med interval, eller om du bare giver lyd, når du har noget at fortælle.

Vær ærlig. Du møder forståelse og accept, hvis du er oprigtig.

Du hjælper hverken dig selv eller din arbejdsplads ved at lade som om. Når det handler om eksempelvis stress og nogen kræftsygdomme, så er det ikke umiddelbart synligt, at man er syg. Det er derfor meget vigtigt at du er ærlig, når du fortæller om hvordan du har det, og hvilke konsekvenser sygdommen har for dig, det kan være både fysisk og mentalt. Du behøver ikke fortælle i detaljer, du behøver heller ikke at fortælle mere end du har lyst til. Det er også okay, at sige at du ikke har lyst til at tale om din sygdom, men at du bare gerne vil høre hvordan det går på din arbejdsplads. Bare husk, at dem der spørger til dig, gør det oftest fordi de er oprigtigt interesseret.

Det kan være rigtig svært at modtage komplimenter, når du er syg. Mange ved ikke hvad de skal sige til dig, når de ser dig. Så når en kollega kommer hen til dig og siger: ”Hvor ser du godt ud”! Så husk at det er sagt af et godt hjerte, og den som står overfor dig, kan kun se dit ydre. Din kollega kan ikke læse dine tanker, og han eller hun kan heller ikke mærke din smerte eller frustration.

Ingen, hverken din chef eller dine kollegaer forventer at du er en supermand eller en superkvinde. De ved lige så godt som du og jeg, at vi alle kan have ambitioner og forventninger, som vi af og til må rette lidt til eller ændre, fordi vores situation ændrer sig. Glem aldrig, at når du på sygehuset får at vide, at du skal rive tre måneder eller et halvt år ud af kalenderen, så er det vejledende!!! Ingen ved præcis hvad der sker undervejs og hvor hårdt du rammes. Så længe du er ærlig og overordnet holder din arbejdsplads orienteret om dit forløb, så vil du oftest møde forståelse og accept både fra kollegaerne og fra chefen.

Gør det noget at de ved du er træt, har ondt eller har det skidt? Det er først når du midt i en sygdomsperiode kommer valsende ind af døren og storsmiler, at du bliver utroværdig. Vis dem, at du er et menneske, og du vil få det samme igen fra dem. Vi er alle kun mennesker!

Tilbage på arbejde. Husk at småt er godt.

Så snart du føler en lille smule overskud, er det en god idé at overveje, om du så småt kan begynde at arbejde igen. Har du været sygemeldt eksempelvis på grund af en kræftsygdom, så vil trætheden være overvældende i lang tid, og det kan være svært at overskue et arbejde. På den anden side, så er det min erfaring, at det giver energi at føle at du er til gavn. Og det er du jo på dit arbejde.
Når tanken om at vende tilbage melder sig, så prøv om du kan få lov til at starte med for eksempel 5 timer om ugen i en måned. Hvis det efter den måned viser sig, at det var for tidligt at gå i gang med arbejde, så må du vende det med din læge og selvfølgelig fortælle din chef det.

Hvis det modsat viser at du godt kan klare det, og du har det godt med det, så aftal et møde med din chef. Du kan foreslå din chef, at I ændre din sygemelding til en delvis sygemelding. En delvis sygemelding gør det muligt for dig, at passe dit arbejde i det omfang du kan overskue det, og din arbejdsplads vil få refusion for den tid du IKKE er der. Bed om at I sammen laver en plan eller en aftale om, hvordan og i hvilket tempo du skal vende tilbage. Start småt og øg hen af vejen.

Det er både i din og i din arbejdsplads’ interesse, at du kan passe dit arbejde når du vender tilbage – også på længere sigt. Det vil derfor være i jeres fælles interesse, at du starter stille og roligt op, og øger dit ugentlige timeantal op til fuld tid hen over et halvt års tid.
Hvis det gik godt med de 5 timer om ugen, så øg for eksempel til 10 timer om ugen den næste måned, derefter øges til 15 timer om ugen måneden efter og så fremdeles. Syv måneder senere kan du, om alt går godt, være tilbage og arbejde de 37 timer du er ansat til. På den måde kan I forebygge at du føler dig for presset, og derfor må sygemelde dig igen.

Undervejs er det rigtig godt hvis du mærker efter og lytter til din krop. Nogen har det bedst med at møde på arbejde nogle få timer ad gangen, men hver dag. Andre vil gerne tage lidt flere timer ad gangen, men til gengæld er de der kun nogle få dage om ugen. Du må mærke efter eller prøve dig frem for at finde den bedste løsning for dig.

Hvad opnår du ved at presse dig selv til komme for tidligt tilbage? Hvad opnår din arbejdsplads ved at presse dig for hårdt? Kun problemer!! Det er til gavn for alle at din tilbagevenden kan ske over tid, og i et tempo der passer til dig.

About Author

Hold dig ikke tilbage... skriv en kommentar :-)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få viden, værktøjer, trips og tricks til at tage magten fra kræften. Du får også nogle skarpe tilbud og nye forløbsdatoer før de frigives officielt.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik

Formål

Stedet her er til for at hjælpe dig der har overlevet kræft eller er i gang med det, til selv at gøre noget for at få at opnå en fornyet livskvalitet, for det fede er... du KAN selv gøre noget!

Lene Aagaard © 2020. All rights reserved

Før du smutter - Gør som andre kræftramteFå tips, tricks og viden fra en kræftoverlever til dig

Tilmeld dig Danmarks bedste nyhedsbrev om livet med og efter kræft. Ingen spam. Kun e-mails med tips til kræftramte og tilbud på forløb og workshops, der kan hjælpe dig til at tage magten fra kræften. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Privatlivspolitik

%d bloggers like this: